Eparchiální institut sv. Prokopa Sázavského
pro vzdělávání žalmistů a diákonů,
a případně pro teologickou přípravu
kandidátů kněžské služby
a případně pro teologickou přípravu
kandidátů kněžské služby
Obsah: stanovy a školní řád
STANOVY
Institut slouží potřebám církevního života Olomoucko-brněnské eparchie. Zvláště potřebám liturgicko-pastýřským a misijním. Jeho cílem je především vzdělávat adepty na duchovenskou službu: žalmisty, diákony a kněze, a doplňovat či prohlubovat vzdělání všech, kteří už v některé duchovenské hodnosti v eparchii vykonávají službu. Spolu s tím může podávat úvod do pravoslavné teologie a liturgické praxe všem zájemcům o tyto vědomosti. (Institut není vysokoškolským zařízením.)
Zřizovatelem Pravoslavného eparchiálního institutu sv. Prokopa Sázavského je Eparchiální rada Olomoucko-brněnské eparchie Pravoslavné církve v českých zemích a na Slovensku s požehnáním eparchiálního archijereje vladyky Izaiáše. Práce Institutu se řídí těmito stanovami. Institut administrativně spravuje jeho ředitel a konečným nadřízeným orgánem je zřizovatel. Proti rozhodnutí ředitele Institutu se lze odvolat k eparchiální radě olomoucko-brněnské eparchie. Ředitel je v prospěch úspěšného průběhu studia a chodu Institutu oprávněn v odůvodněných případech schvalovat výjimky ze stanov a činit různá opatření ohledně práce Institutu.
Školné je 5000 Kč za celý ročník studia a je splatné k začátku aktuálního školního roku (jeho výše se může v budoucnu měnit). Noví uchazeči o studium jsou přijímáni ke studiu na základě podané přihlášky a absolvování přijímacího pohovoru, a to od 18 let věku. Předpokládá se křesťanská víra, bez které není možné správně pochopit vykládanou látku. Podmínkou je dosažené střední obecné vzdělání (střední škola s maturitou nebo bez, učňovské učiliště apod.). Studentovi může pomáhat ve financování studia jeho domovská církevní obec. Školné je možné po dohodě s ředitelem hradit v několika splátkách. Ve zvláštním případě může ředitel udělit výjimku, co se týče věku uchazeče o studium. Přijímání nových studentů se koná jednou za dva roky.
Přednáškovým dnem je sobota - v průběhu školního roku jednou za 14 dní. Přesná data přednáškových sobot budou zveřejněna v rozvrhu výuky vždy pro každý rok zvlášť.
Institut zajišťuje pro své studenty: konání přednášek biskupem schválených lektorů (osobně přítomných v prostorách Institutu nebo on-line) dle stanoveného rozvrhu (viz níže); učebnu se základním vybavením, osvětlením a vytápěním, přístup k elektronické knihovně bohosloveckých skript, zajištění možnosti složit závěrečné zkoušky na konci každého ročníku, v případě úspěšného zakončení ročníku vystavení certifikátu. Výukový jazyk je čeština a slovenština.
Studium na Institutu je rozděleno na tři stupně
Úvodní základní dvouletý kurz se skládá z prvních dvou ročníků studia:- I. Pro službu žalmisty je dostatečné absolvování 1. ročníku, ale žádoucí je i 2. ročník.
- II. Pro službu diákona se požaduje absolutorium 1. a 2. ročníku.
- Následuje dvouletý vyšší kurz pro pokročilé
- III. Pro kněžskou službu nebo pro kvalifikaci učitele náboženství je potřeba absolvovat celkem čtyři ročníky (po základním dvouletém kurzu ještě také vyšší dvouletý kurz pro pokročilé).
Certifikát o absolutoriu vydává eparchiální archijerej - a to na základě úspěšně zakončeného ročníku, tj. složených ročníkových zkoušek a účasti na alespoň 2/3 přednášek a následného dobrozdání ředitele Institutu o výše uvedených splněných předpokladech. Certifikát je uznáván v Olomoucko-brněnské eparchii jako doklad o dosaženém stupni bohosloveckého vzdělání.
Schéma výuky
Jeden ročník trvá osm měsíců (od konce září do konce června; záleží na tom, jak vycházejí dny svátků v aktuálním kalendáři). Výuka probíhá dálkovou formou s konzultacemi při celodenním setkání v Brně na adrese Institutu (viz níže) vždy v sobotu od 9 do 17 hod., jednou za 14 dní v průběhu ročníku). Poslední setkání v 2. pololetí (tj. poslední setkání v červnu) je věnováno zkouškám. Celkem je za jeden ročník nejméně 16 celodenních sobotních setkání. Studenti si sami pořizují poznámky z přednášek. Některé materiály pro domácí úkoly dostanou vytištěné. Buduje se knihovna skript (resp. elektronické verze skript). Na konci ročníku získají studenti složením zkoušky absolutorium ročníku a příslušný certifikát.
Podmínkou absolutoria je účast alespoň na 12 přednáškových dnech, resp. konzultacích za jeden ročník (ve vážných případech může ředitel udělit výjimku) a získání všech zápočtů a složení všech zkoušek (tj. uzavření ročníku) s prospěchem alespoň „dobrým“ (známka 3). Úspěšným absolventům se vydává certifikát platný v olomoucko-brněnské eparchii. Školné: při zapisu do ročníku zaplatí každý student školné 5000 Kč (na úhradu výdajů za provoz Institutu). Bez úhrady školného nebudou studenti připuštěni ke zkouškám a nemohou získat certifikát.
Studovat všechny ročníky Institutu mohou muži i ženy. Na výuku mohou docházet i ředitelem schválení hosté.
Začátek práce eparchiálního institutu je říjen. Studijní sobota jednou za 14 dní podle zveřejněného rozvrhu. Přijímání dalších nových studentů a otevření dalšího cyklu výuky se koná jednou za dva roky.
Součástí stanov je i školní řád (viz níže).
ŠKOLNÍ ŘÁD
Ze školního řádu pro studenty Institutu
1. Po úspěšném vykonání přijímacího pohovoru je založena karta studenta, na které jsou uvedeny jeho osobní údaje a kontakt a dále je veden přehled o jeho docházce a složených zkouškách. Na kartě student podepíše souhlas s nakládáním s jeho osobními údaji pro potřeby Institutu (GDPR).2. Přijetím osoby za studenta eparchiálního Institutu se student zavazuje zachovávat dobré jméno Institutu, nezesměšňovat ani nezlehčovat předměty výuky, ani veřejně nešířit pomluvy, osobní kritiku ani jiné negativní projevy ohledně Institutu a místní pravoslavné eparchie. Dále se tím zavazuje zachovávat mlčenlivost o případných interních církevních záležitostech, o nichž by se mohl v rámci výuky dozvědět.
Zakazuje se používat půdu eparchiálního Institutu k šíření kritiky místních církevních osob, ať už z duchovenstva či z úřadů apod. Zakazuje se na půdě Institutu slovně či jinak útočit nebo jakkoliv jinak napadat některý z místních církevních úřadů, místní hierarchickou osobu či věřící.
3. Po studentech se žádá, aby se dostavovali včas a pozdními příchody nerušili výuku.
Dále se od nich žádá zachovávat klid a ticho v průběhu výuky, nepřerušovat dotazy, poznámkami či svými doplňky lektora, pokud sám nedá prostor pro dotazy.
4. V prostorách Institutu nutno zachovávat čistotu, klid a vzájemnou úctu, a to i o přestávkách. Žádá se o zachovávání principů zdvořilosti.
Studenti jsou povinni šetřit vybavení a prostory Institutu před poškozením nebo nadměrným opotřebením.
5. Zapůjčené knihy a jiné materiály či pomůcky musí student vrátit včas a v pořádku. Materiály, knihy a skripta z internetové (elektronické, digitální) knihovny Institutu jsou chráněna autorskými právy vydavatele. Student je oprávněn je používat výhradně pro vlastní studijní potřebu. Je výslovně zakázáno dávat tyto materiály k dispozici veřejnosti a to ani omezenému okruhu jiných osob ani jednotlivci. Není přípustné je umísťovat na jiné webové stránky, dávat k dispozici dalším lidem ke stažení. Stejně tak se zakazuje dávat k dispozici přístup do elektronické knihovny Institutu dalším osobám. Přestoupení zákazu bude řešeno jako porušení autorských práv a způsobení škody zcizením duševního vlastnictví.
6. Výuka se většinou týká předmětů pro pravoslavné křesťany posvátných, a proto se od přítomných požaduje ctít jejich vážnost a projevovat respekt a úctu k probíraným tématům. (Viz též odst. č. 2)
7. Samozřejmou povinností účastníka výuky je upravenost, čistota a slušné oblečení. Celkově náležitá péče o zevnějšek se od studenta eparchiálního Institutu požaduje.
8. Pokud je součástí práce Institutu i účast na bohoslužbě, je povinností studentů chovat se v chrámu důstojně, tiše a plnit pokyny sloužícího duchovního. Nutno se vyvarovat všeho, co by mohl v chrámu vyvolat pohoršení, skandál nebo urážet naboženské cítění věřících.
9. Na půdě Institutu je nutno se chovat v souladu s pravoslavnou morálkou a mravností. Přestupky vůči těmto požadavkům se budou považovat za porušení školního řádu Institutu.
10. Studenti, kteří vážně či opakovaně narušují výuku, např. ruší svým chováním či mluvou práci lektorů či soustředění ostatních studentů, nebo jinak poruší školní řád Institutu, mohou být po opakovaném ústním napomenutí ředitelem Institutu vyloučeni ze studia. Vyloučený student nesmí vstupovat na půdu eparchiálního Institutu. V případě vyloučení za přestupek proti školnímu řádu se nevrací školné.
11. Způsobenou škodu musí student uhradit.
12. Mezi pravomoci ředitele Institutu je vyloučit ze studia osoby, které narušují průběh výuky či chod Institutu, opakovaně porušují školní řád nebo stanovy, opakovaně neuposlechnou výzvy a pokyny ředitele, či jsou zjevně nezpůsobilé ke studiu, případně je z jiných významných důvodů jejich přítomnost nežádoucí. Proti vyloučení se student může odvolat ke zřizovateli Institutu, avšak odvolání nemá odkladný účinek ohledně zákazu přístupu na přednášky Institutu.
13. Přednášky mohou být se souhlasem ředitele Institutu nahrávány (myslí se pořízení audiozáznamu). Nahrávku nelze veřejně šířit a může sloužit pouze pro studijní potřeby studentů a pro potřeby Institutu.
14. Provádění závěrečných ročníkových zkoušek. Ročníkové zkoušky probíhají na půdě Institutu v posledním oznámeném výukovém dni školního roku (konec června) nebo v termínu vyhlášeném ředitelem Institutu. V případě neúspěchu studenta u zkoušek má právo na druhý termín, který si sám sjedná s vyučujícím, za kterým samostatně přijede na místo, které si na určenou dobu se zkoušejícím domluví (možnosti konání zkoušky určuje zkoušející). V případě dalšího neúspěchu má ještě třetí možnost zkoušku složit a to v průběhu prvních dvou měsíců v následujícím školním roce, v rámci výukového dne Institutu v Brně (zkoušející si přibere k průběhu zkoušky dva přísedící z ostatních učitelů). V případě tří neúspěšných pokusů složit zkoušku je další možností už jen opakovat ročník (se zaplacením nového školného) nebo ukončit studium.
15. Pro udělení absolutoria ročníku je nutno složit zkoušky ze všech vyučovaných předmětů - s klasifikací alespoň na známku 3. Dále se hodnotí prezence na výuce - student musí být přítomen nejméně na 2/3 přednášek. Samozřejmostí je, že k absolutoriu ročníku nesmí být student v průběhu školního roku vyloučen ze studia. Na základě těchto splněných požadavků vydá ředitel Institutu souhlas s vydáním certifikátu úspěšného zakončení ročníku.
16. Pro každý školní rok jsou součástí školního řádu též informace obsažené na hlavní webové stránce institutu (viz níže).
Zpět na hlavní stránku Institutu